logo-manobazar-2048x6021
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

گلوتن ، خوب یا بد مسئله این است

blog manobazar
04 مه 2021
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
گلوتن - من و بازار

بالاخره گلوتن خوبه یا بد ؟

در بسیاری از مواد غذایی که ما استفاده می کنیم گلوتن وجود دارد . اما چرا برخی نسبت به آن حساسیت دارند ؟ با ما همراه باشید تا در مورد Gluten بیشتر بدانیم .

گلوتن چیست ؟

گلوتن Gluten پروتئینی است که در انواع گندم و همچنین در چاودار و جو وجود دارد. بنابراین می توانید آن را در نان ، ماکارونی ، برخی بلغورها و همچنین در بسیاری از غذاهای فرآوری شده دیگر پیدا کنید. مواد غذایی پخته شده به لطف Gluten ، بافت و طعم دلخواه را بدست می آورند. بسیاری از مردم دنیا حساسیتی نسبت به Gluten ندارند و بدن آنها به راحتی آن را هضم می کند. با این حال ، در بعضی از افراد می تواند واکنش های نامطلوبی در بدن ایجاد کند ، که عامل آن گلیادین است. به این افراد توصیه می شود از رژیم های غذایی بدون گلوتن استفاده کنند.

آیا گلوتن مضر است؟

برای بسیاری از مردم دنیا نسبت به گلوتن حساسیت ندارند . با این حال ، مصرف Glutenمی تواند سلامت برخی از افراد را به خطر بیندازد .

ما در مورد بیماران مبتلا به بیماری سلیاک ” بیماری آلرژی به گلوتن ” صحبت می کنیم. به این افراد (به طور دائم یا موقت) توصیه می شود رژیم بدون Gluten را دنبال کنند.

از بیماری های مرتبط با Gluten می توان بیماری سلیاک ، آلرژی به گندم ،حساسیت به گلوتن غیر سلیاک نام برد .
تخمین زده می شود که حدود 1٪ مردم در دنیا از بیماری سلیاک رنج می برند. در بین سفید پوستان اروپایی هایی این بیماری شایع تر است . زنان بیشتر از مردان از بیماری سلیاک رنج می برند (به نسبت 2 به 1 ) . در بسیاری از کشورها ، بروز بیماری سلیاک در حال افزایش است . حساسیت غیر سلیاک به Gluten ، گروه بزرگتری حدود 6 درصد را تحت تاثیر قرار می دهد .
تخمین زدن تعداد افرادی که به گندم حساس هستند بسیار دشوار است.

منابع غذایی دارای گلوتن

در بسیاری از منابع غذایی Glutenیافت می شود . اگر بخواهیم همه آنها را نام ببریم لیستی طولانی تنظیم می شود . اما مهمترین آنها شامل نان ، کیک ها ، بیسکویت ها، آبجو، غلات صبحانه ،ماست ، سوسیس
و … می شود .

گلوتن را می توان در داروها یا مکمل های غذایی نیز یافت (به عنوان یک ماده کمکی). بنابراین ، افرادی که رژیم غذایی فاقد Gluten دارند یا همان رژیم فری گلوتن میگیرند باید برچسب های مواد غذایی و راهنمای مصرف دارو ها را به دقت مطالعه کنند.

محصولات فاقد گلوتن

گلوتن در بعضی از محصولات بصورت طبیعی وجود ندارد و در محصولات خاصی نیز در چرخه فرآوری Gluten در آنها حذف شده است . برخی مواد غذایی فاقد Gluten در زیر نوشته شده است :

برنج،ذرت ، گندم سیاه ، ارزن ، لوبیا و سایر حبوبات ، ذرت خوشه ای ، سیب زمینی از جمله این مواد غذایی هستند .
محصولات سایر گروه های تغذیه ای مانند سبزیجات ، میوه ، آجیل، شیر، محصولات لبنی، تخم مرغ ، گوشت ، ماهی ها ، غذای دریایی، روغن و … می توان نام برد که فاقد Glutenهستند .

غذاهای ذکر شده در بالا به طور طبیعی حاوی گلوتن نیستند ، مگر اینکه در حین فرآوری یا بسته بندی به Gluten آلوده شده باشند ، به عنوان مثال در یک کارخانه تولیدی. اگر شک دارید که آیا کالایی حاوی Gluten است ، به اطلاعات روی بسته بندی مراجعه کنید.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک که از عدم تحمل مداوم به Gluten نشات می گیرد . این بیماری ژنتیکی است. این بیماری در گروه بیماری های خود ایمنی قرار دارد ، یعنی بیماری هایی که با واکنش غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر بافت های خود همراه هستند. مصرف Gluten توسط یک فرد بیمار منجر به از بین رفتن پرزهای روده کوچک می شود.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

یک رژیم غذایی بدون گلوتن شامل محصولاتی مانند برنج ، ذرت ، گندم سیاه ، ارزن ، حبوبات و هم محصولاتی که این ماده از آنها به لحاظ فنی حذف شده است. رژیم غذایی بدون Gluten همچنین باید شامل مواد غذایی از گروه های دیگر (به طور طبیعی فاقد گلوتن) باشد ، به عنوان مثال سبزیجات و میوه ها ، گوشت ، ماهی ، شیر و غیره.

به یاد داشته باشید که نبود Gluten یا وجود آن باعث نمی شود یک رژیم غذایی سالم یا ناسالم باشد.

اگر با مصرف Gluten علائم ناخواسته ای در شما ایجاد شد چه اقداماتی باید انجام گیرد؟
با پزشک خود مشورت کنید . برای اینکه نتایج آزمایشات شما که معمولاً در موارد مشابه انجام می شود قابل اعتماد باشد ، قبل از قطع گلوتن حتما با پزشک دیدار کنید . مشاوره با یک متخصص نه تنها برای تایید حساسیت به Gluten ، آلرژی به گندم یا بیماری سلیاک است ، بلکه برای رد سایر علل احتمالی علائم شما نیز هست.

نتیجه گیری نهایی

گلوتن به خودی خود خوب یا بد نیست . این شما هستید که تعیین کننده هستید . با مراجعه به یک متخصص به راحتی این موضوع مشخص خواهد . این نکته مهم را فراموش نکنید که هیچ رژیمی را بدون مطالعه و مراجعه به متخصص شروع نکنید .

منابع : medistore ، wikipedia ، medicalnewstoday

گردآوری و ترجمه : کاری از تیم بلاگ  فروشگاه اینترنتی من و بازار

9 پاسخ به “گلوتن ، خوب یا بد مسئله این است”

  1. مسعود گفت:

    برا من خوبه بدون آزمایش

  2. یسنا گفت:

    مثل همیشه اطلاعات کامل و جامع 👏👏

    • من و بازار گفت:

      خوشحالیم که تونستیم نظر شمارو جلب کنیم . کامنت های شما به ما دلگرمی میده

  3. غزل گفت:

    مرسی از مطالب خوب و مفیدتون

  4. اردیبهشت گفت:

    جالب بود.
    ممنون

  5. سارا گفت:

    مرسی از اطلاعاتی که در اختیار ما میزارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

4 روش طبیعی برای سفید کردن دندان - من و بازار

4 روش طبیعی برای سفید کردن دندان : دندان خود را به رنگ برف کنید

دندان خود را به رنگ برف کنید سفید کردن دندان دغدغه‌ی بسیاری از مردم دنیا است . روش هایی بسیاری […]

blog manobazar
26 آوریل 2021
قهوه روبوستا Robusta Coffee - من و بازار

قهوه روبوستا چیست و چرا باید آن را تجربه کنید؟

قهوه روبوستا Robusta دارای طعم تلخ و بوی قوی‌تری نسبت به قهوه عربیکا می‌باشد. قهوه روبوستا دارای مقدار بیشتری کافئین است. روبوستا طعم بی نظیر زندگیست.

blog manobazar
07 نوامبر 2023
راهنمای خرید قهوه استارباکس Starbucks - من و بازار

راهنمای خرید قهوه استارباکس Starbucks

برای انتخای بهترین محصول استارباکس راهنمای خرید قهوه استارباکس Starbucks را مطالعه کنید. جزییات دقیقی از محصولات این برند دریافت کنید.

blog manobazar
05 جولای 2022
preloader