logo-manobazar-2048x6021
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

امگا 3 بخورید تا زنده بمانید : منابع غذایی امگا 3

blog manobazar
13 آوریل 2021
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
امگا3 - من وبازار

امگا 3 بخورید تا زنده بمانید

بهترین رژیم های غذایی ، سرشار از امگا 3 هستند. سلامتی شما وابسته به مصرف منظم امگا3 است .

امگا 3 چیست ؟

اسیدهای چرب امگا 3 Omega-3 fatty acid ، روغن های امگا 3 ، اسیدهای چرب ω − 3 یا اسیدهای چرب n − 3 نیز نامیده می شوند . همه این اسامی همان امگا 3 است که اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFA) می باشند .

امگا3 به طور فراوانی در طبیعت توزیع شده است . زیرا از عوامل مهم متابولیسم چربی حیوانات هستند . امگا3 نقش مهمی در رژیم غذایی انسان و فیزیولوژی انسان دارند.

سه نوع از اسیدهای چرب امگا3 در فیزیولوژی انسان نقش دارند . اسید ( α-linolenic (ALA است که در روغن های گیاهی یافت می شود.
نوع دوم آن اسید (eicosapentaenoic (EPA و نوع سوم آن نیز اسید (docosahexaenoic (DHA است. هردونوع این اسید ها معمولاً در روغن های دریایی یافت می شوند. جلبک های دریایی و فیتوپلانکتون منابع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

منابع مشترک روغنهای گیاهی که حاوی اسید ( α-linolenic (ALA هستند شامل گردو ، دانه های خوراکی ، روغن دانه گل مریم ، روغن جلبک ، روغن بذر کتان و … است . این در حالی است که منابع اسیدهای چرب امگا3 حیوانی EPA و DHA شامل ماهی ، روغن ماهی ، تخم مرغ ، روغن ماهی مرکب و روغن کریل است .

پستانداران قادر به تولید اسید چرب امگا3 ضروری ( α-linolenic (ALA نیستند و فقط می توانند آن را از طریق رژیم غذایی این اسید چرب را بدست آورند.

تاثیر امگا3 بر سلامتی

سلامتی و امگا 3 رابطه مستقیم دارد . برای داشتن بدنی سالم مصرف امگا3 بسیار توصیه می شود .

شواهد یافت شده نشان می دهد که با مصرف چربی های امگا3 احتمال ابتلا به سرطان سینه کاهش می یابد .
شواهدی وجود دارد که اسیدهای چرب امگا3 به سلامت روان مربوط می شود ، به ویژه برای مقابله با افسردگی و اضطراب که در حال حاضر یک متاآنالیز بزرگ وجود دارد که نشان دهنده اثربخشی استفاده از امگا3 در درمان آاین بیماری ها وجود دارد .

امگا3 می تواند سلامت چشم را بهبود بخشد . البته عملکرد مغز و بینایی به مصرف (docosahexaenoic (DHA به رژیم غذایی بستگی دارد . این ماده به عنوان یک ماده مغذی ضروری است و دارای نقش مهمی در رشد عصبی بدن پستانداران است .
امگا3 می تواند سلامت مغز را در دوران بارداری و در دوران کودکی تقویت کند . و باعث شود تا در دوران شیرخوارگی ، بهره هوشی را افزایش دهد .
همچنین این اسید چرب می تواند عوامل خطرساز برای بیماری های قلبی را بهبود بخشد . مصرف امگا۳ می تواند در جلوگیری از پوكي استخوان تاثیر مهمی داشته باشد .

امگا3 می تواند با بیماری آلزایمر مبارزه کند . همچنین امگا 3 می تواند آسم را در کودکان کاهش دهد . اسیدهای چرب امگا3 می تواند خواب شما را بهبود بخشد.

عوارض عدم مصرف امگا3 می تواند بصورت خشکی پوست ، بی خوابی ، خستگی ، ضعف در تمرکز  ، اختلال در رشد و حتی لاغری را نام برد . مصرف امگا3 بسیار ضروری است . به هیچ وجه از کنار آن به سادگی عبور نکنید .

منابع غذایی امگا 3

بزرگترین ترین منبع غذایی EPA و DHA در رژیم غذایی ، ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد ، شاه ماهی ، ساردین و … است. روغن ماهی نیز از جمله منابع مهم امگا 3 است .

تخم مرغ هانیز از منابع سرشار امگا3 هستند . تخم مرغ های تولید شده توسط مرغ هایی که از رژیم غذایی سبزیجات و حشرات تغذیه می کنند حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا هستند .

روشی در اوایل قرن بیست ابداع شد و آن غنی سازی مواد غذایی با اسیدهای چرب امگا 3 بود. با این روش افردای که دسترسی مناسبی به منابع اصلی امگا 3 ندارند ، می توانند از منابع جایگزین غنی شده با امگا3 این کمبود را جبران کنند.

فروشگاه اینترنتی من و بازار با توجه به این اصل مهم ، کره بادام زمینی جیف امگا3 را تهیه کرده که سرشار و غنی از امگا3 است . اگر شما نیز به منابع امگا3 دسترسی مناسبی ندارید می توانید با خرید کره بادام زمینی جیف امگا 3 این نیاز را به راحتی تامین کنید .

با امگا 3 از افسردگی و اضطراب دور شوید

 

منابع : healthline ، verywellhealth ، wikipedia ، drannwellness ، mujerhoy

4 پاسخ به “امگا 3 بخورید تا زنده بمانید : منابع غذایی امگا 3”

  1. سارا گفت:

    من این نوع مطالب که درباره سلامتی هست رو دوست دارم،مخصوصا اگر درباره موادغذایی باشه که توی خونه مورد استفاده قرار میگیره.

  2. سحر گفت:

    بسیار مفید و عالی بود

  3. مرتضی گفت:

    خیلی جالب بود
    با شرایط کرونا باید مدام امگا ۳ بخوریم تا استرس کرونا نگیریم 😁

    • من و بازار گفت:

      تقویت بدن و خوردن موادمغذی برای مقابله با بیماری کرونا بسیار ضروریه.
      من و بازار آرزوی سلامتی پایدار برای شما داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

انواع بیسکویت صبحانه

انواع بیسکویت صبحانه و 5 گام طرز تهیه آن

مقدمه صبحانه یک وعده غذایی مهم در تغذیه انسان است که متخصصان علم تغذیه مصرف خوب و به وقت آن […]

علیرضا بهرامیان
05 دسامبر 2021
کلسیم یک نیاز ضروری Calcium- من و بازار

کلسیم یک نیاز ضروری

کلسیم یک نیاز ضروری Calcium از وجود کلسیم در وعده های غذایی خود مطمئن هستید؟ کلسیم یک نیاز ضروری است […]

blog manobazar
03 مارس 2021
شیر عسل - من و بازار

شیر عسل و 6 دلیل اساسی برای مصرف

شیرعسل به انگلیسی condensed milk یک نوع محصول لبنی است. شیر عسلی، شیر تغلیظ شده گاو است که آب از آن خارج شده است (تقریباً 60 درصد آن).

blog manobazar
13 نوامبر 2023
preloader