logo-manobazar-2048x6021
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

همه ی آنچه باید در مورد نخ دندان باید بدانید

علیرضا بهرامیان
20 نوامبر 2021
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
انواع نخ دندان

مقدمه

انواع نخ دندان ها می شناسید؟ بهترین نخ دندان را چطور؟ اما حقیقتا اصل اینها نیست! امروزه هر شخصی دوست دارد یک لبخند زیبا داشته باشد. اما برای داشتن دندان‌های سالم و سفید، فرد باید روزانه و به شکل منظم برای مراقبت از دندان هایش وقت بگذارد. علاوه بر مسواک زدن استفاده از نخ دندان هم باید بخش اصلی این مراقبت باشد. اگرچه بیشتر افراد مسواک زدن را بخشی غیرقابل بحث در برنامه روزمره خود می دانند، اما افراد بسیار کمتری فواید استفاده از نخ دندان را می دانند.

از همین رو فروشگاه بزرگ من و بازار در سری مقالات آموزشی خود این بار با معرفی انواع نخ دندان ها و اصول استفاده آن در خدمت شماست، تا به بهترین شکل از این مروارید ها محافظت کنید. پس با ما همراه باشید و این مطلب تا انتها مطالعه کنید.

نخ دندان چیست؟

از آنجایی که بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر روی کیفیت زندگی ما دارد، وسیله های زیادی بدین منظور طراحی شده که یکی از آن ها نخ دندان است. نخ دندان همان طور که همه ی ما می دانیم رشته های نازکی به شکل نخ هستند که برای حذف مواد غذایی از بین دندان ها و مناطقی که مسواک قادر به تمیز کردن آن ها نیست، مورد استفاده قرار می گیرند.

ماندن غذا بین دندان ها باعث بسیاری از بیماری های دهان و دندان و در نتیجه پوسیدگی آن ها می شود. به همین دلیل استفاده از آن برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان به شدت توصیه می شود.

چرا از نخ دندان استفاده می کنیم؟

سه اصل کلی ما را بر آن می دارد تا از انواع نخ دندان ها استفاده کنیم. آن سه مورد به شرح زیر است :

  1. اصولا هنگام مسواک کردن تنها یک چهارم سطح جانبی هر دندان تمیز می گردد و بقیه این سطح مسواک نخورده باقی می ماند.
  2. به علت تماس و اتصال سطوح جانبی دندان ها ، پوسیدگی این نواحی تا مدت ها از نظرمخفی مانده، دیده نمی شود.
  3. بدلیل کم بودن فاصله مغز دندان (پالپ) تا سطوح جانبی، پوسیدگی این نواحی خیلی زودتر به پالپ و عصب دندان سرایت می نماید.

اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم؟

اول نخ دندان بکشید. همانطور که گفته شد، استفاده از نخ دندان برای خارج کردن ذرات غذا که بین دندان‌های شما گیر افتاده‌اند انجام می شود. این ذرات را معمولا نمی‌توان با استفاده از مسواک‌های معمول از بین دندان‌ها خارج کرد. زیرا برس‌های مسواک وارد فاصله‌ی بین دندان‌ها نمی‌شوند. به این دلیل که اگر استفاده از نخ دندان را به پس از مسواک‌زدن موکول کنید، ذرات غذای بین دندان‌ها در جای خود باقی می‌مانند.

نحوه استفاده از نخ دندان

به دلیل اینکه در هنگام نخ دندان کشیدن باید از دست خود استفاده کنید و دست وارد دهان می شود، لازم است حتما قبل از استفاده، دست های خود را بشویید. سپس به شکل زیر از آنها استفاده کنید.

  • ابتدا نخ را دور انگشت وسط یا انگشت اشاره ی یک دست بپیچانید و یک مقداری از طرف دیگر آن را هم در انگشت وسط یا اشاره ی دست دیگر خود نگه دارید.
  • مطمئن شوید مقدار کافی از آن را جدا کرده باشید. زیرا برای تمیز کردن دندان ها به مقداری کافی از نخ دندان نیاز است و سعی کنید حدود ۱ تا ۲ اینچ بین دو دست فاصله وجود داشته باشد و در مرحله ی بعد از انگشتان اشاره ی خود برای هدایت نخ استفاده کنید.
  • با استفاده از حرکت زیگ زاگی نخ را بین دندان ها حرکت دهید و مطمئن شوید به اطراف دندان برخورد نکند. بهتر است برای بالارفتن کارایی آن را به صورت c شکل قرار دهید.
  • نخ دندان را به بالا و پایین و بین لثه ها بکشید و قسمت های پشت دندان را فراموش نکنید.
  • همین طور که کار را از یک دندان به دندان دیگر انجام می دهید سعی کنید قسمت جدیدی از نخ دندان را ازبین دست ها آزاد کرده و از آن استفاده کنید.

انواع نخ دندان

همانطور که می دانید تنوع بالایی در حوزه نخ دندان وجود دارد. اما بین انواع نخ دندان ، 7 محصول ویژه وجود دارد که شناخت آنها ضروری است. از همین رو در ادامه ما به آنها پرداختیم.

#1 انواع نخ دندان بدون موم

مدل بدون موم یا( Unwaxed floss): این مدل برای دندان هایی به هم چسبیده بسیار مناسب است. اما احتمال پاره شدن آن نیز وجود دارد.

#2 انواع نخ دندان مدل مومی

مدل مومی یا (Waxed floss): این مدل، از نخ نایلونی به همراه پوششی از موم ساخته شده است. مدل مومی احتمال پارگی کم تری دارد، اما ممکن است استفاده از آن در دندان های به هم چسبیده و در قسمت های تنگ مشکل باشد.

#3 انواع نخ دندان دنتال (Dental)

مدل (Dental): این مدل از سایر مدل ها ضخیم تر و بلند تر بوده و در انواع با موم و بدون موم تولید می شود. Dental در افرادی که فاصله ی بین دندان های آن ها زیاد است، کاربرد زیادی دارد.

#4 انواع نخ دندان پلی تترافلورو اتیلن

مدل پلی تترافلورو اتیلن (PTFE): پلی تترافلورو اتیلن همان ماده ای است که در پارچه های Gore-Tex که دارای تکنولوژی بالایی هستند، استفاده می شود. این ماده به راحتی بین دندان ها حرکت می کند، سر می خورد و در مقایسه با انواع معمولی کم تر پاره می شود.

#5 انواع نخ دندان سوپر

مدل سوپر (Super flosses): این مدل از مواد مشابه نخ ساخته شده است که دارای بخش های سخت تر در هر قسمت انتهایی است که می تواند برای تمیز کردن اطراف ارتودنسی استفاده شود.

#6 انواع نخ دندان طعم دار

نخ دندان طعم دار: انواع مدل هایی که در بالا از آن ها گفتیم می توانند طعم دار شوند. اگر بچه های شما علاقه ای به استفاده از آن ندارند، احتمالا یک نخ دندان با طعم توت فرنگی آن ها را به استفاده از آن علاقه مند خواهد کرد.

#7 انواع نخ دندان الکتریکی

انواع نخ دندان الکتریکی : نخ دندان های الکتریکی جایگزین دیگری برای افرادی است که استفاده از نخ برای آن ها سخت است. انواع الکتریکی نخ دندان نیز دارای دسته های ارگونومیک هستند و برخی از انواع آن ها دارای سرهای زاویه داری هستند که تمیز کردن پشت دندان ها را راحت تر می کنند.

 انواع نخ دندان چه فوایدی دارد؟

علاوه بر اینکه به دندان ها و لثه ها کمک می کند تا ظاهر خوبی داشته و احساس خوبی داشته باشند، فواید بسیاری دارد که بخشی از آن را در زیر می توانید مطالعه کنید:

  1. جلوگیری از پلاک دندانی
  2. کاهش ایجاد پوسیدگی و حفره
  3. پیشگیری از بیماری لثه
  4. کاهش بوی بد دهان
  5. امکان کمک به سلامت قلب

بهترین زمان کشیدن نخ دندان

اگر برنامه‌ریزی‌تان اجازه بدهد، قبل از خواب بهترین زمان برای کشیدن نخ دندان است. به این دلیل قبل از خواب را بهترین زمان کشیدن نخ دندان می‌دانیم که میزان بزاق دهان هنگام خواب کمتر می‌شود، در نتیجه فواید آن نیز رو به کاهش می‌گذارد. با این حال اگر قبل از خواب وقت یا حوصله‌ی کشیدن نخ دندان را نداشتید، زمان دیگری را که برایتان مناسب است، انتخاب کنید تا این کار مهم را سرسری انجام ندهید.

نکته ویژه در استفاده از نخ دندان

نکته ویژه و مهم هنگام کشیدن انواع نخ دندان این است که فشار نخ را باید روی سطح سخت دندان وارد کنید و به هیچ وجه نباید به بافت نرم لثه فشار بیاورید. هدف اصلی کشیدن نخ دندان این است که پلاک را از روی دندان پاک کنید. فشار آوردن نخ به لثه هیچ فایده‌ای ندارد و فقط به لثه‌ها آسیب می‌زند. یکی از نشانه‌های اشتباه در نخ زدن و فشار آوردن به لثه‌ها این است که شکافی در بافت‌های بین دو دندان ایجاد می‌شود.

آیا کشیدن نخ دندان مضر است؟

اگر این کار نادرست انجام شود، نخ دندان می تواند باعث آسیب به لثه، دندان ها و کار دندان پزشک (هنگامی که شما ارتودنسی کرده اید) شود. گاهی اوقات، ممکن است باعث شود که باکتری های مضر وارد جریان خون شما شوند، که می تواند منجر به عفونت شود.

کلام من و بازار

 نخ دندان کشیدن منظم نقش مهمی در بهداشت دندان شما دارد. زیرا با استفاده از نخ دندان می توانید تکه های غذا را که در لابه لای دندان های شما گیر کرده است را خارج کنید. این ساده ترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هاست که باید بدان توجه داشته باشید. اما اگر به دنبال نحوه استفاده دقیقتر از انواع نخ دندان هستید، با کارشناسان من و بازار تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. شاید حتی عزیزان به این نتیجه برسند که شما نیاز به ارتودنسی نیاز دارید و مسئله در جای دیگری باید حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکراب بدن

3 اصل اسکراب بدن و مزایای آن

مقدمه خرید اسکراب بدن مارک خوب مهم است، اما نحوه استفاده از آن مهمتر !؟ از تجمع سلول‌های مرده پوست، […]

علیرضا بهرامیان
27 نوامبر 2021
انواع ویفر

انواع ویفر

مقدمه انواع ویفر ها ترد، اغلب شیرین، بسیار نازک، مسطح، سبک و خشک هستند، که اغلب برای به عنوان میان […]

علیرضا بهرامیان
13 ژانویه 2022
راهنمای خرید خرما کبکاب - من و بازار

راهنمای خرید خرما کبکاب+خواص و ویژگی‌ها آن

خرمای کبکاب یکی از انواع خرماهای صادراتی است. به عنوان یک ماده مغذی سرشار از آهن، منیزیم و کلسیم مصرف آن فواید بسیاری دارد.

blog manobazar
22 جولای 2022
preloader