logo-manobazar-2048x6021
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا + 9 تفاوت اصلی

blog manobazar
13 ژانویه 2023
6 دقیقه زمان برای مطالعه
تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا - من و بازار

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در چیست؟

در هنگام صبح، هیچ چیز مانند یک فنجان قهوه، حال آدم را جا نمی‌آورد. قهوه یکی از مفیدترین و دلچسب‌ترین نوشیدنی‌های کافئین‌دار جهان است که امروزه بیشتر به صورت صنعتی کشت و تولید می‌شود. مصرف این دانه مفید در کشور ما نیز قدمت زیادی دارد و روز به روز بر طرفداران نوشیدن قهوه افزوده می‌شود. دانه قهوه در مناطق خاصی از جهان رشد پیدا می‌کند و انواع گوناگونی نیز دارد.

اصلی‌ترین انواع دانه قهوه، عربیکا و روبوستا هستند. تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا شاید به نظر مبتدیان زیاد نباشد اما دم کردن و مصرف این دو نوع از دانه قهوه نشان می‌دهد که در عمل چقدر با هم متفاوت هستند. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با این دو نوع دانه آشنا شویم و ببینیم که تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در چیست.

پیشینه و تفاوت‌های کلی عربیکا و روبوستا

پیشینه و تفاوت‌های کلی عربیکا و روبوستا - من و بازار

دو نوع رایج‌ دانه قهوه‌ای که در دنیا کشت می‌شوند عربیکا ( Arabica Coffea ) و روبوستا ( Robusta coffee ) هستند. به طور کلی، تفاوت بین این دو گونه دانه قهوه در طعم، قدرت، ظاهر دانه، قیمت نهایی، مکان و شرایط رشد و روش‌های مرتبط با کشت و برداشت آن‌ها است.

یکی دیگر از تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در ارزش گذاری و قیمت آن ها است. دانه قهوه عربیکا از ارزش و قیمت بیشتری نسبت به روبوستا برخوردار است زیرا طعم بهتر و تلخی کمتری دارد. دانه قهوه عربیکا طعم شیرین‌تر و ملایم‌تری دارد در حالی که روبوستا طعمی قوی‌تر و خشن‌تر دارد. به همین دلیل، بیش از 75 درصد از کل قهوه‌ای که در سراسر جهان کشت می‌شود، از نوع عربیکا است. با این حال، روبوستا محتوای کافئین بسیار بیشتری در دانه خود دارد.

9 تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

9 تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا - من و بازار

اما در یک مقایسه کلی می‌توان این موارد را برای تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا ذکر کرد:

  1. عربیکا از نظر قدرت و میزان کافئین ضعیف‌تر است و تقریباً نصف روبوستا کافئین دارد.
  2. طعم دانه قهوه عربیکا شیرین‌تر و ملایم‌تر است، در حالی که دانه قهوه روبوستا به طور کلی تلخ‌تر بوده و طعمی بسیار قوی‌تر دارد.
  3. دانه قهوه روبوستا دایره‌ای‌تر و کم رنگ‌تر است و اندازه کوچک‌تری نسبت به دانه عربیکا دارد.
  4. گوشت دانه روبوستا بیشتر از گوشت دانه عربیکا است.
  5. قیمت دانه عربیکا از روبوستا گران‌تر است.
  6. گیاه قهوه عربیکا در طول کشت، نیاز به نگهداری بیشتری دارد، زیرا این گیاه در شیب‌های تند رشد می‌کنند. فرآیند کشت روبوستا به طور کلی بسیار مکانیزه‌تر است زیرا می‌توان آن را در دشت‌های هموار نیز کشت کرد.
  7. گیاه مولد دانه قهوه روبوستا سرسخت‌تر هستند در حالی که گیاه عربیکا در برابر آفات و بیماری‌ها، بسیار آسیب پذیرتر هستند.
  8. دانه قهوه عربیکا ابتدا در مکانی در کشور اتیوپی کشف شد و روبوستا در زئیر کشف شد.
  9. دانه قهوه روبوستا اسیدیته کمتری نسبت به دانه عربیکا دارد.

بیشتر بخوانید :  ” راهنمای خرید قهوه لاوازا و 10 محصول برتر؛ برندی از ایتالیا ” و ” راهنمای خرید قهوه استارباکس Starbucks ” 

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در زمان و مکان کشف اولیه

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در زمان و مکان کشف اولیه - من و بازار

قهوه عربیکا Arabica برای اولین بار درجایی در کشور اتیوپی امروزی یافت و مصرف شد. طبق افسانه‌های محلی، مردم بیش از هزار سال پیش پس از این که متوجه شدند بزها پس از خوردن برگ‌ها و میوه‌های گیاه قهوه دمدمی مزاج و فعال‌تر می‌شوند، کشت این گیاه را آغاز کردند. آثار آن در حفظ هوشیاری و بیداری، بعدها توسط دانشمندان عرب مورد توجه قرار گرفت.

در مقابل یکی دیگر از تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا این است که اولین سویه دانه قهوه روبوستا که برای استفاده تجاری جمع‌آوری شد از لومانی در زئیر در سال 1890 بود و این محصول، بعد از آن به بروکسل منتقل شد. از آن جا، روبوستا در سال 1900 به جاوه برده شد و در آن جا اصلاح شد و سپس در مزارع بین المللی کشت داده شد.

گیاه مولد دانه عربیکا بیشترین هزینه نگهداری را دارد. این موضوع، به این دلیل است که رشد این گیاه سخت‌تر است، محصول کمتری می‌دهد و بیشتر در برابر آفات و شرایط بد آب و هوایی حساس است.
دربیشتر کشورهای جهان، اسپرسوی گران قیمت معمولاً به طور کامل از قهوه عربیکا تشکیل می‌شود. در مقابل، اسپرسو ارزان‌تر معمولاً دارای روبوستا همراه با عربیکا است. دانه قهوه روبوستا علاوه بر این که برای کاهش هزینه به آن اضافه می‌شود، می‌تواند به قهوه اسپرسو غلظت بیشتری بدهد و فوم و یا کرم آن را بهتر کند.

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در طعم و ذائقه مصرف‌کنندگان

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در طعم و ذائقه مصرف‌کنندگان - من و بازار

روبوستا Robusta coffee همانطور که از نامش مشخص است قوی‌تر از قهوه عربیکا Coffea arabica است. این دانه حاوی حدود دو برابر کافئین بیشتر از عربیکا دارد و کافئین بیش از حد آن، باعث طعم تلخ آن نیز می‌شود. به همین دلیل است که قهوه روبوستا اغلب یا با قهوه عربیکا یا با کاسنی مخلوط می‌شود تا قدرت آن را کاهش داده و تلخی آن را جبران کند. تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در طعم و ذائقه نقش اصلی برای انتخاب این محصولات از هر برندی از قهوه را دارد.

قهوه عربیکا Arabica و قهوه روبوستا Robusta در کدام کشورها پرورش داده می‌شوند؟

عربیکا و روبوستا در کدام کشورها پرورش داده می‌شوند - من و بازار

یکی دیگر از موارد مهم در تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا کشور های تولید کننده ان هستند. قهوه عربیکا بیشتردر برزیل، کلمبیا، اتیوپی، هندوراس، پرو، گواتمالا، مکزیک، نیکاراگوئه، السالوادور و کاستاریکا کشت می‌شود. در مقابل، دانه قهوه روبوستا عمدتاً در ویتنام، برزیل، اندونزی، هند، ساحل عاج، اوگاندا، مالزی، تایلند، کامرون و توگو کشت می‌شود.

قهوه روبوستا و عربیکا بطور کلی در کشور های نزدیک به خطر استوا کشت می شوند.

برندهای معروف فروش قهوه

برندهای معروف فروش قهوه - من و بازار

تا این جا درباره تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا، دانستیم. حالا قصد داریم تا با برندهای مطرح در این زمینه نیز بیشتر آشنا شویم. برندهای گوناگونی در سطح جهانی وجود دارند که قهوه و پودر آن را برای مشتریان عرضه می‌کنند. یکی از این برندها، برند لاوازا lavazza است که در سال 1895 در شهر تورین ایتالیا آغاز به کار نمود. انتخاب‌های زیادی برای خرید قهوه لاوازا وجود دارد. به عنوان مثال از و قهوه لاوازا، دانه‌های دِک لاوازا یا Lavazza Dek Bean از 100 درصد قهوه عربیکا تشکیل شده است.

استارباکس Starbucks نیز یکی از غول‌های کافی شاپ و فروش قهوه در جهان است. خرید قهوه استارباکس امروزه در بیشتر از سی هزار شعبه در سرتاسر جهان انجام می‌شود. محصولات این برند در زمینه دانه قهوه در انواع گوناگون و ترکیبات آن‌ها و فرمول‌های ویژه، قهوه آماده و … است. قهوه استارباکس جز برترین محصولات جهان شناخته می شود.

برند ایلی نیز یکی از برندهای بسیار مطرح ایتالیایی در این زمینه است که از سال 1933 میلادی تا کنون انواع و اقسام دانه و پودر قهوه و … را به بازار عرضه می‌کند. خرید قهوه ایلی و قهوه ایلی به شما امکان می‌دهد تا طعم اصلی و اصیل قهوه را در فنجان خود حس کنید. برای خرید انواع دانه و پودر قهوه می‌توانید به سایت من و بازار مراجعه نمایید.

پیشنهاد می کنیم تا برای خرید انواع قهوه اصل و اورجینال به وب سایت من و بازار Manobazar مراجعه کنید. انواع برند های مطرح تولید قهوه، قهوه فوری و … را می توانید در بهترین کیفیت بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

طرز تهیه شیک نوتلا - من و بازار

طرز تهیه شیک نوتلا | نوشیدنی خوشمزه و خاص

طرز تهیه شیک نوتلا یکی از نوشیدنی‌های بسیار خوشمزه است که در سطح جهان محبوبیت دارد و انتخابی مناسب برای شب‌های گرم تابستان است.

blog manobazar
05 ژوئن 2023
کالری خرما - من و بازار

کالری خرما|مصرف روزانه خرما چه فوایدی دارد؟

کالری خرما چه میزان است و مصرف روزانه آن می‌تواند چه مزایایی برای ما داشته باشد؟

blog manobazar
10 اکتبر 2022
خواص خرما برای مردان - من و بازار

تاثیر خواص خرما برای مردان + سلامت جنسی

یکی از مهم‌ترین خواص خرما برای مردان که همیشه اولویت اصلی بوده این است که باعث کمک به درمان اختلالات نعوظ در آنان می شود.

blog manobazar
12 آوریل 2023
preloader