logo-manobazar-2048x6021
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

راهنمای خرید خرما پیارم + خواص و 8 ویژگی آن

blog manobazar
11 نوامبر 2022
7 دقیقه زمان برای مطالعه
خرید خرما پیارم - من و بازار

راهنمای خرید خرما پیارم

خرمای پیارم جزو گران‌ترین و لوکس‌ترین انواع خرماهای تولیدی در کشورمان است که بیشترین حجم تولید این میوه برعهده شهرستان حاجی‌ آباد استان هرمزگان است. این نوع خرما به دلیل درشت و گوشتی بودن و میزان ماندگاری بالا در بین کشورهای اروپایی طرفداران بیشتری دارد. خرمای صادراتی پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئینی و مواد معدنی است و ارزش غذایی زیادی دارد. از این رو اگر شما هم قصد خرید خرما پیارم با کیفیت بالا و قیمت مناسب را دارید، حتما محتوای این مقاله را که به بیان مشخصات، ویژگی‌ها، خواص و فواید مصرف آن می‌پردازد را تا انتها مطالعه کنید تا بهترین نوع خرما را خریداری کنید.

مشخصات خرمای پیارم

مشخصات خرمای پیارم - من و بازار

خرما از محبوبت ترین و معروفت ترین محصولات جنوب است که تنوع مثال  زدنی دارد. پیارم یکی از خرما های باکیفیت جنوب است. خرمای پیارم معروف به خرمای شکلاتی یا مریمی جزو خرماهای نیمه خشک، دیررس و گران در کشور است اما در بازار داخلی و خارجی طرفداران زیادی دارد. هنگام خرید خرما پیارم دقت داشته باشید این نوع خرما از نظر مشخصات ظاهری پوستی نازک، چروکیده و چسبیده به میوه دارد. همچنین رنگ آن به قهوه ای سوخته و یا تیره نزدیک است.

طبع خرمای پیارم بسیار گرم دارد و اندازه آن نسبت به سایر انواع خرماهای تولیدی در داخل کشور بسیار بزرگتر است. به طوری که اندازه هر دانه خرما پیارم بین 4 تا 7 سانتیمتر است. این نوع خرما ظاهری دلفریب و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و هر کسی با یکبار استفاده، مصرف‌کننده دائمی این خرما می‌شود.

خاستگاه اصلی تولید خرما پیارم کجاست؟

خاستگاه اصلی تولید خرم پیارم - من و بازار

خرمای پیارم یکی از محصولات اصلی شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان است و این منطقه بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است. نخل این نوع خرما، مقاومت بالایی در برابر شوری آب و خاک، تغییرات دما و غیره دارد، به همین دلیل در سطح وسیعی از باغات حاجی آباد هرمزگان کشت می‌شود.

از نقاط عمده تولید خرمای پیارم در شهرستان حاجی آباد می‌توان از روستاهای سرچاهان، شهدادی، تزرج، درآگاه، معدنوئیه، برآفتاب، نیزار، دهستان پایین و بالا، گهکم، گنج، دشت سیدجوذر، جائین و غیره نام برد. همچنین در مناطقی از استان‌های بوشهر، خوزستان، جهرم، سیستان و بلوچستان نیز خرما پیارم کشت می‌شود.

لازم به ذکر است که کیفیت خرمای تولید شده در مناطق تولید خرمای پیارم با یکدیگر تفاوت است و درصد کمی از آنها در زمینه تولید خرمای درجه یک فعالیت دارند. البته بیشترین میزان خرمای پیارم درجه یک تولید شده در این مناطق صادر شده و وارد بازار داخلی نمی‌شود.

خرید خرما پیارم؛ معرفی انواع خرمای پیارم

هنگام خرید خرما پیارم به مراکز و مناطق تولید آن توجه کنید چرا که از نظر کیفیت و قیمت تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع خرما پیارم از نظر مناطق تولید

انواع خرمای پیارم - من و بازار

در کشور ما به عنوان بزرگترین تولید کننده خرما در جهان، انواع خرما با ظرفیت‌های بالا تولید می‌شود. قیمت خرما پیارم بستگی به منطقه تولید شده دارد البته این محصول با توجه به ظاهر، طعم و تقاضای بازار، نسبت به سایر ارقام دیگر گران‌تر است. در بازار داخلی این نوع خرمای تولیدی مطابق مناطق زیر شناخته می‌شوند:

  1. خرما پیارم هرمزگان
  2. خرما پیارم حاجی آباد
  3. خرما پیارم برآفتاب
  4. خرما پیارم دهستان
  5. خرما پیارم سیستان و بلوچستان
  6. خرما پیارم جهرم
  7. خرما پیارم بوشهر
  8. خرما پیارم خوزستان

انواع خرمای پیارم بر اساس کیفیت

علاوه برطبقه‌بندی انواع خرما پیارم براساس منطقه تولید، این محصول از نظر ظاهر و کیفیت نیز انواع مختلفی دارد. این محصول بعد از برداشت در کارخانجات با نام‌های مختلفی سورت و بسته‌بندی می‌شود. در زمان خرید خرما پیارم حتما توجه کنید که هر چه محصول از لحاظ اندازه درشت و گوشتی‌تر باشد و رنگ آن تیره‌تر از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و نسبتا قیمت بالاتری دارد. خرما پیارم براساس کیفیت با نام‌های زیر شناخته می‌شود.

  1. خرما پیارم سوپرسلکت
  2. خرما پیارم سلکت
  3. خرما پیارم معمولی
  4. خرما پیارم پستایی یا ارزان
  5. خرما پیارم بدون هسته

فواید مصرف و خرید خرما پیارم

فواید مصرف خرما پیارم - من و بازار

به طور کلی از خواص خرمای پیارم می‌توان به کنترل بیماری دیابت، انرژی‌زا بودن، کمک به حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان، ملین بودن، خنثی‌سازی اسید معده، پیشگیری از آلزایمر و غیره اشاره کرد. در ادامه به بیان برخی از مهمترین فواید مصرف و خرید خرما پیارم خواهیم پرداخت.

1- تاثیر خرمای پیارم بر دیابت

دیابت جزو بیماری‌های شایعی است که درمان و کنترل آن تنها با رژیم غذایی مناسب امکان‌پذیر است. خرمای پیارم می‌تواند به افزایش تولید و ترشح انسولین و کاهش میزان جذب گلوکز از روده و کنترل دیابت کمک کند.

2- انرژی‌زا بودن خرمای پیارم

خرما به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی قند طبیعی (گلوکز، فروکتوز و ساکارز) به افزایش انرژی بدن کمک می‌کند. در این بین یک کیلو خرمای پیارم حدود 3 هزار کالری انرژی تولید می‌کند و البته به دلیل داشتن ویتامین‌های ضروری و پروتئین در کنترل وزن موثر است.

برا اطلاع از انواع کالری خرما می توانید مطلب ” کالری خرما|مصرف روزانه خرما چه فوایدی دارد؟ ” مطالعه نمایید.

3- حفظ سلامت دهان و دندان

مصرف مداوم خرمای پیارم برای محافظت و بهبود قدرت مینای دندان بسیار مفید است. این میوه به دلیل داشتن فلوراید پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

4- خرید خرما پیارم؛ سلامت دستگاه گوارش

با مصرف و خرید خرما پیارم به دلیل داشتن فیبر فراوان به حفظ سلامت معده و روده خود کمک کرده‌اید. همچنین مصرف منظم این محصول در پاکسازی دستگاه گوارش از باکتری‌های مضر موثر و سبب تقویت رشد و عملکرد باکتری‌های مفید روده خواهد شد.

5- کاهش کلسترول بد در بدن

مصرف روزانه انواع خرماها و به ویژه خرمای پیارم برای کاهش سطح کلسترول بد در بدن توصیه می‌شود.

6- تقویت قوای جنسی

بسیار از نتایج تحقیقات علمی ثابت کرده است که میوه خرما در درمان ناباروری مردان بسیار موثر است. به طوری که فلاونوئیدها، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی که در خرما وجود دارد به بهبود تعداد اسپرم و همچنین افزایش میل جنسی در افراد کمک می‌کند.

7- خرمای پیارم بهترین جایگزین برای قرص‌های مکمل

امروزه اغلب افراد برای تکمیل ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود اقدام به مصرف قرص‌های مکمل و مولتی ویتامین‌ می‌کنند. در حالی که خرما بهترین جایگزین آنها است. خرما منبع غنی از ویتامین‌های ضروری بدن از جملهB1 ،B2 ،B3 و B5 است و باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

8- مصرف خرما و پیشگیری از آلزایمر

مصرف منظم خرما در جلوگیری از آلزایمر مفید است و بر بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن اثر می‌گذارد. البته مصرف خرما اضطراب را کاهش می‌دهد و در تقویت حافظه و یادگیری نیز موثر است.

راهنمای خرید خرما پیارم

راهنمای خرید خرما پیارم - من و بازار

هنگام خرید خرما پیارم توجه داشته باشید که به دلیل صادراتی بودن کمتر در بازار داخلی عرضه می‌شود و با توجه به عدم توازن در عرضه و تقاضا قیمت آن بالاتری دارد.

کیفیت خرمای پیارم

کیفیت خرمای پیارم - من و بازار

کیفیت خرمای پیارم در بین مصرف‌کنندگان زبانزد است. این نوع به دلیل کیفیت بالا، مرغوبیت فراوان و صادراتی بودن قیمت بالاتری نسبت به سایر خرماها دارد. این نوع خرما اغلب به صورت نیمه خشک و بدون شیره بسته‌بندی و در بازار عرضه می‌شود. هر چه رنگ این نوع خرما به قهوه‌ای تیره نزدیک باشد از کیفیت و مرغوبیت بالاتری برخوردار است.

بهترین زمان خرید خرما پیارم

زمان خرید خرما پیارم - من و بازار

نخل خرما پیارم در اواخر زمستان و اوایل بهار، یعنی در ماه‌های اسفند و فروردین شروع به گل دادن می‌کند. میوه خرما از نوع پیارم در اوایل مرداد ماه با تغییر رنگ به رنگ زرد در می‌آید اما با وجود شیرین بودن اما هنوز کمی طعم گس دارد. در اوایل شهریورماه رنگ خرما به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و به رطب تبدیل می‌شود. فصل برداشت خرمای پیارم اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه است. بنابراین بهترین زمان خرید خرما پیارم مصادف با فصل برداشت است که به دلیل تولید و عرضه بالا قیمت مطلوب‌تری دارد.

بازار صادراتی خرما پیارم

بازار صادراتی خرما پیارم - من و بازار

خرمای پیارم به دلیل نیمه خشک بودن میزان ماندگاری بالایی دارد، بنابراین بهترین محصول برای صادرات است. چرا که در طول مسیر رسیدن به مقصد کیفیت و ظاهر آن تغییر نمی‌کند. در حال حاضر کشورهای مختلفی اعم از روسیه، آلمان، اندونزی، ترکیه و غیره به دنبال خرید خرمای پیارم از ایران هستند. از این رو صادرات خرمای پیارم ارزآوری بسیاری برای کشورمان به دنبال دارد.

قیمت خرید خرما پیارم

قیمت خرید خرما پیارم - من و بازار

قیمت خرما پیارم به دلیل کم بودن سطح زیر کشت و تقاضای بالا در بازار نسبت به دیگر ارقام خرماهای تولیدی در کشورمان، قیمت بالاتری دارد. اما خرمای پیارم در بازه زمانی شهریور تا آبان ماه مصادف با فصل برداشت در پایین‌ترین سطح قیمتی خود قرار دارد. به همین دلیل شرکت‌های تامین کننده و کارگاه‌های سورت و بسته‌بندی، در فصل برداشت اقدام به خرید خرمای پیارم از تولیدکنندگان می‌کنند. قیمت خرمای پیارم بعد بر اساس معیارهایی مانند نام برند توزیع کننده، نوع بسته‌بندی، رنگ، کیفیت، اندازه و غیره تعیین می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم که شما را به مشخصات ظاهری، خواص و فواید مصرف و راهنمای خرید خرما پیارم آشنا کنیم. همانطور که گفته شد، خرمای پیارم یا شکلاتی دارای ارزش غذایی بسیاری است و قند آن طبیعی بوده و برای برای افراد دیابتی و چاق بهترین جایگزین برای مصرف قند و شکر است. کیفیت، منطقه تولید، نوع بسته‌بندی، رنگ، حجم تولید، میزان تقاضا و غیره از عوامل تاثیرگذار بر قیمت خرمای پیارم است. جهت خرید انواع خرما نظیر خرما کبکاب، خاصویی، پیارم، شهابی و … با قیمت مقرون به صرفه به فروشگاه‌های معتبر نظیر من و بازار و مراکز تامین‌‎کنندگان عمده خرما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

طرز تهیه کوکی کره بادام زمینی - من و بازار

طرز تهیه کوکی کره بادام زمینی بسیار ساده و خوشمزه

کوکی کره بادام زمینی یکی از انواع شیرینی‌های ساده و خوشمزه بین‌المللی است که در بسیاری از کشورها نظر افراد را به خود جلب کرده است.

blog manobazar
19 دسامبر 2022
شکلات صبحانه

10 شکلات صبحانه باید بشناسید

مقدمه شکلات صبحانه یک خوراکی بسیار محبوب است که برای صبحانه صرف می شود و در بین کودکان و حتی افراد […]

علیرضا بهرامیان
29 نوامبر 2021
کرم آبرسان پوست

3 اصلی که در تهیه کرم آبرسان پوست باید از آن پیروی کرد

مقدمه آیا می‌دانستید بین محصولات مرطوب‌کننده و کرم آبرسان پوست تفاوت وجود دارد؟ با پرسیدن چنین سؤالی، همه در مرحله […]

علیرضا بهرامیان
11 نوامبر 2021
preloader