logo-manobazar-2048x6021
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

فواید خرما برای کودکان و 6 مورد از خواص اصلی

blog manobazar
20 اکتبر 2022
5 دقیقه زمان برای مطالعه
فواید خرما برای کودکان - من و بازار

فواید خرما برای کودکان

خرما یکی از مهم‌ترین منابع غذایی است که به دلیل طعم خوب و ارزش بالا، به یکی از اجزای اصلی در برنامه غذایی ساکنان خاورمیانه تبدیل شده است. این دانه مغذی منبعی غنی از آهن، فیبر، پتاسیم، ویتامین ب و کلسیم است. افراد در هر سنی می‌توانند با مصرف روزانه چند دانه خرما در روز تمام مواد موردنیاز بدن کودک خود را تامین کنند. فواید خرما برای کودکان تنها به این موارد محدود نمی‌شود. برای آشنایی با مزایای مصرف خرما در سنین کودکی با ما همراه باشید.

خواص خرما برای کودکان

خواص خرما برای کودکان - من و بازار

رشد استخوان‌ها در سنین کودکی آغاز می‌شود. اغلب افرادی که با سوءتغذیه درگیر هستند علاوه بر ابتلا به مشکلات رشدی، در بزرگسالی در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند. کلسیم عنصری است که برای افزایش تراکم استخوان‌ها ضروری است. حتما تصور می‌کنید موادی مانند شیر و لبنیات تنها مواد که حاوی کلسیم هستند. شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید بهترین منبع برای تامین کلسیم و سدیم موردنیاز بدن کودک شما خرما است.

پتاسیم یکی دیگر از عناصر اصلی موجود در این دانه مفید است. برای عملکرد درست تمام سلول‌های بدن به این عنصر وابسته هستیم. فراموش نکنید یون پتاسیم نقش مهمی در عملکرد سلول‌های عصبی کودکان برعهده دارد.

بدون شک مهم‌ترین عنصر موجود در خرما آهن است. بدن همه انسان‌ها برای ساخت سلول‌های خونی (گلبول‌های قرمز) به این عنصر وابسته است. کودکی حساس‌ترین دوره سنی محسوب می‌شود و کودکان در این دوره به تولید سلول‌های خونی بیشتری نیازمند هستند. یکی دیگر از فواید خرما برای کودکان کمک به ساخت گلبول‌های قرمز و جلوگیری از کم خونی است.

فعالیت بدنی بسیار زیاد کودکان نیاز آنها را به تامین انرژی موردنیاز سلول‌های بدن بیشتر می‌کند. دکستروز و فروکتوز دو قند طبیعی موجود در خرما بوده و منبع مهمی برای تامین سوخت سلول‌های بدن محسوب می‌شوند.

باید بدانید کودکان برای افزایش رشد قدی و هوش به عنصر روی نیازمند هستند. تنها با مصرف چند عدد خرما می‌توانید نیاز کودک خود به این عنصر ارزشمند را تامین کنید. خواص خرما قطعا می تواند رشد و سلامت فرزندان شما را تضمین کند.

فواید خرما برای کودکان؛ ویتامین‌های موجود در دانه‌های خرما

ویتامین‌های خرما - من و بازار

سلامتی کودکان دغدغه اصلی والدین است و به‌خوبی می‌دانید استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک نقش کلیدی در سلامتی کودکان و رشد طبیعی آنها دارد. اغلب متخصصان سلامت و تغذیه مصرف خرما برای کودکان زیر یکسال را بسیار مناسب می‌دانند. زیرا، خرما تمام عناصر موردنیاز برای رشد جسمی، مغزی، عصبی، استخوانی و هوشی کودک شما را فراهم می‌کند. علاوه بر این، از طریق تسهیل خونرسانی به بافت‌های مختلف بدن در تقویت سیستم ایمنی آنها نقش کلیدی دارد.

دلیل دیگری که خرما را به یک میان‌وعده کلیدی در برنامه غذایی کودکان تبدیل کرده وجود ویتامین‌های مختلف در این دانه مغذی است. همان‌طور که می‌دانید بدن در صورتی قادر به رشد طبیعی است که مجموعه‌ای عناصر ضروری و ویتامین‌ها را به‌صورت همزمان دریافت کند. کاهش هر یک از عناصر اصلی و ویتامین‌ها می‌تواند اختلالات جدی در رشد جسمی و مغزی کودک ایجاد کند.

برای اینکه با فواید خرما برای کودکان بیشتر آشنا شوید به سراغ معرفی ویتامین‌های موجود در این دانه ارزشمند می‌رویم. در حالت کلی ویتامین‌ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شود. باید بدانید هر دانه خرما حاوی مقدار کافی از این دو دسته ویتامین است. با مصرف چند دانه خرما می‌توانید مقدار کافی از ویتامین‌های محلول در آب و چربی را دریافت کنید.

درصورتی که کودکان درمقابل خوردن خرما مقاومت می کنند، میتوان با رسپی های جذاب علاقه آن ها را به این میوه خوشمزه افزایش داد تا خواص خرما جذب بدن آن ها شود و در رشد آن ها تاثیر گذار باشد. در زیر تعدادی از این رسپی ها را برای شما آماده کرده ایم.

فواید خرما برای کودکان؛

فواید مصرف روزانه خرما - من و بازار

 

فواید خرما برای کودکان بسیار زیاد است و وجود ویتامین ها بخش مهمی از این موارد هستند.

1- ویتامین A

این ویتامین محلول در چربی بوده و در تقویت سیستم ایمنی کودکان نقش کلیدی دارد. دریافت مقدار کافی ویتامین A تأثیر مثبتی بر فرایند رشد جسمی و مغزی کودکان دارد.

2- ویتامین K

یکی دیگر از ویتامین‌های محلول در ربی موجود در خرما ویتامین K است نقش اصلی این ویتامین کمک به فرایند لخته شدن خود و تسریع بهبود زخم‌ها در کودکان است. باید بدانید که در فرایند لخته شدن خون وجود عنصر کلسیم و ویتامین K ضروری است. با استفاده از خرما در رژیم غذایی کودک می‌توانید کلسیم و ویتامین K موردنیاز او را تأمین کنید.

3- ویتامین B

این ویتامین در دسته ویتامین‌های محلول در آب قرار می‌گیرد. خرما منبعی غنی از ویتامین‌های B۱، B۳، B۶ و B۲ است. نقش اصلی ویتامین‌های گروه B کمک به رشد، تقویت حافظه، بهبود سوخت و ساز بدن، تقویت سیستم مغز و اعصاب، کاهش میزان کلسترول بد خون، بهبود سیستم گردش خون و تقویت قلب کودکان است.

قطعا خاصیت خرما برای کودکان به همین موارد خلاصه نمی شود و فواید ان بسیار است. در ادامه به بررسی دقیق تر این موضوع می پردازیم.

اصلی‌ترین فواید خرما برای کودکان

اصلی ترین فواید خرما - من و بازار

  • با مصرف چند دانه خرما می‌توان از بروز مشکلات گوارشی در کودک جلوگیری کرده و در درمان بیماری‌های مانند زخم معده عملکرد بهتری داشت.
  • کلسیم موجود در این دانه مغذی سبب تقویت استخوان‌ها و افزایش تراکم آنها می‌شود.
  • یکی دیگر از فواید خرما برای کودکان افزایش استحکام دندان‌ها و تقویت سیستم عصبی است.
  • مصرف خرما از بروز مشکلات کبدی یا یبوست در کودکان جلوگیری می‌کند.
  • وجود مقدار کافی آهن در این دانه خوشمزه سبب رفع مشکلات کم خونی در کودکان می‌شود.
  • برای درمان بیماری‌های انگلی و سوء هاضمه در کودکان بسیار مفید است.

یکی از روش های مصرف خرما استفاده از آن در انواع دسر، کیک و … می باشد. رنگینک خرما دسری پرطرفدار و بسیار مغذی است.

بهترین روش مصرف خرما برای کودکان

بهترین روش مصرف خرما - من و بازار

با توجه به اینکه خرما منبعی غنی از املاح و ویتامین‌های ضروری و موردنیاز بدن است. اغلب والدین می‌پرسند بهترین روش مصرف این دادنه در سنین کودکی چیست؟ روش‌های مختلفی برای مصرف این دانه وجود دارد. می‌توانید به‌صورت معمولی در میان وعده صبح یا عصر چند دانه خرما به کودکان بدهید. اما اگر کودک شما به مصرف دانه‌های خرما علاقه ندارد کافی است کمی خلاق‌تر باشید و ترکیب‌های جدید را امتحان کنید.

ترکیب موز خرما برای کودک مانند یک معجون جادویی عمل می‌کند. برای تهیه این ترکیب کافی است دو تا سه دانه خرما، یک موز نرم کوچک و یک لیوان شیر را باهم مخلوط کنید. زمانی که این مواد کاملا میکس شد این معجون خوشمزه را به کودکتان بدهید. علاوه بر اینکه کودک شما این طعم را دوست خواهد داشت می‌توانید گامی مؤثر برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز او بردارید.

فواید خرما برای کودکان را دست کم نگیریم و از هر روشی برای ایجاد یک برنامه غذایی حاوی خرما استفاده کنیم.

سخن پایانی

خرمای بوشهر - من و بازار

خرما از جمله محبوب ترین محصولات جنوب است. خرما کبکاب، خرما خاصویی، خرما زاهدی و… از جمله بهترین و باکیفیت ترین خرما های جنوب هستند که هرکدام کالری و مواد معدنی متفاوتی دارند که برای تمامی سنین خصوصا کدکان بسیار مفید و مغذی است.

دوران کودکی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر فرد است. علاوه بر اینکه تربیت کودک در این دوره، موفقیت او در آینده را تحت تثیر قرار می‌دهد، سبک تغذیه در دوران کودکی می‌تواند سلامتی بزرگسالی او را تعیین کند. بهتر است در این دوران بر مصرف مواد طبیعی و غنی از ویتامین متمرکز شوید.

خرما یکی از دانه‌های غنی از ویتامین‌ها و املاح موردنیاز بدن است. با بررسی فواید خرما برای کودکان متوجه خواهید شد مصرف چند دانه خرما در روز علاوه بر تسهیل رشد کودک در ارتقای کیفیت زندگی او در بزرگسالی نقش کلیدی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

طرز تهیه پودینگ خرما Date Pudding - جنوبی

طرز تهیه پودینگ خرما Date Pudding

سفره کامل با یک دسر همراه خواهد بود. یک شیرینی خوش طعم و مزه سبب ماندگاری طعم غذا می‌شود.

blog manobazar
26 ژوئن 2023
سوپ خرما و سبزیجات - من و بازار

طرز تهیه سوپ خرما و سبزیجات + 6 خاصیت اصلی

سوپ خرما و سبزیجات یک غذای سالم و خوشمزه است که با استفاده از خرما، سبزیجات مختلف و ادویه‌جات درست می‌شود.

blog manobazar
29 مارس 2023
انواع مسواک - من و بازار

انواع مسواک و تفاوت آنها به همراه نحوه خرید

داشتن مسواک خوب اولین قدم برای حفظ بهداشت دهان و دندان است. پس برای داشتن دندان های سفید به انتخاب مسواک خود بیشتر توجه کنید!

علیرضا بهرامیان
01 سپتامبر 2021
preloader