logo-manobazar-2048x6021
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

آیا خرما چاق کننده است و مصرف آن باعث اضافه وزن می‌شود؟

blog manobazar
05 مه 2023
4 دقیقه زمان برای مطالعه
خرما چاق کننده است - من و بازار

مقدمه

خرما میوه‌ای خوشمزه، شیرین و مقوی است که مصرف روزانه آن برای حفظ سلامتی بدن توصیه می‌شود اما مانند دیگر خوراکی‌های شیرین یک نگرانی مهم در مورد مصرف این ماده هم وجود دارد و آن، چاق کننده بودن خرما به دلیل شیرینی و قند موجود در آن است.

بیشتر افراد در برابر تجویز خرما برای مصرف روزانه یک سوال مشترک دارند که آیا خرما چاق کننده است یا نه و قند موجود در آن تا چه میزان باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود؟ این سوالی است که در ادامه این مطلب قصد پاسخ به آن را داریم، بنابراین اگر به این میوه شیرین علاقه دارید و در مورد تاثیر آن در چاقی و اضافه وزن نگران هستید، با ما همراه باشید.

ارزش غذایی خرما

ارزش غذایی خرما - جنوبی

خرما میوه‌ای مفید و مقوی است. این میوه به دلیل طعم شیرینی دارد که بسیار محبوب است و به دلیل خواص فراوان، توصیه زیادی به مصرف آن می‌شود البته شاید برای شما این سوال مطرح شود که آیا خرما چاق کننده است یا خیر که در ادامه مفصل به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: کالری خرما Dates Calories

خرما به دلیل ارزش غذایی بالا، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، از بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند و باعث حل بسیاری از مشکلات داخلی بدن می‌شود. این خوراکی شیرین و لذیذ، دارای مواد مغذی فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چربی: 0.4 گرم
  • کلسترول: 0
  • سدیم: 2 میلی‌گرم
  • پتاسیم 656 میلی‌گرم
  • کربوهیدرات: 75 گرم
  • قند: 63 گرم
  • پروتئین: 2.5 گرم
  • ویتامین ب 6: 10 گرم
  • منیزیم: 10 گرم

مقادیر گفته شده ارزش غذایی خرما در 100 گرم بودند که چیزی حدود 10-12 عدد خرما در روز را شامل می‌شود اما این میزان خرما حدود 290 کالری، انرژی دارد که این مسئله در کنار قند نسبتا بالای آن باعث نگرانی افراد در مورد این موضوع می‌شود که آیا خرما چاق کننده است؟

خرما چاق کننده است یا خیر؟

خرما چاق کننده است یا خیر - جنوبی

همان‌طور که گفته شد، خرما یک خوراکی سالم با ارزش غذایی بالا است که سرشار از مواد مغذی بوده و با مصرف روزانه آن، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود اما این ماده مغذی و خوش‌طعم همواره یک نگرانی برای افراد دارد و آن اضافه وزن به دلیل کالری و طعمی است که دارد.

خرما Date میوه‌ای شیرین است و در بعضی انواع آن مانند خرما کبکاب، شیرینی آن بیشتر هم می‌شود، به علاوه این میوه کالری نسبتا خوبی نیز دارد و با مصرف یک دانه از آن، انرژی مناسبی در بدن ذخیره می‌شود که این مسئله علی‌رغم مزایای فراوان، این نگرانی را ایجاد می‌کند که ایا خرما چاق کننده است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که نه فقط خرما، بلکه هر ماده سالم دیگری نیز زمانی که به درستی استفاده نشده و مصرف آن بیش از نیاز بدن باشد، باعث بروز مشکلات مختلفی می‌شود که یکی از آن‌ها چاقی است. به عبارت دیگر خرما چاق کننده است اگر در مصرف آن تعادلی وجود نداشته باشد. به علاوه نوع و نحوه مصرف خرما نیز در چاق کنندگی آن تاثیر زیادی دارد. برای مثال در صورتی که خرما به صورت شیرینی خرمایی و همراه با آرد و سایر مخلفات شیرینی مصرف شود، حتی میزان کم آن هم در چاقی و اضافه وزن موثر خواهد بود.

قند خرما چاق کننده است یا نه؟

قند خرما چاق کننده است یا نه - چنوبی

خرما به قند طبیعی شهرت دارد و در بیشتر رژیم‌های غذایی جایگزین قند و شکر می‌شود. قند این میوه هم مانند دیگر میوه‌ها فروکتوز است که هضم آن برای بدن راحت بوده و آسیبی به اندام‌های داخلی وارد نمی‌کند اما کمتر کسی از این موضوع اطلاع دارد که قند خرما چاق کننده است. فراموش نکنید که انواع خرما ها از نظر میزان قند با یکدیگر تفاوت دارند. بطور مثال خرما خاصویی که به خرما آلویی نیز معروف است میزان قند کمتری نسبت به خرما کبکاب دارد.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که طبیعی بودن قند خرما تاثیری در افزایش وزن ندارد، این در حالی است که قند خرما مانند دیگر خوراکی‌ها تا زمانی سالم است که سلول‌های بدن قادر به مصرف آن باشند و با مصرف بیش از اندازه، سلول‌ها توانایی جذب آن را از دست می‌دهند و در نتیجه قند باقیمانده به شکل چربی در بدن ذخیره شده و باعث چاقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: فواید خرما برای کودکان و 6 مورد از خواص اصلی

خرما خشک چاق کننده است؟

خرما خشک چاق کننده است - جنوبی

روش‌های مختلفی برای مصرف خرما وجود دارد. بسیاری از افراد این میوه را به صورت رطب و تازه استفاده می‌کنند اما تعداد زیادی نیز به نوع خشک این میوه علاقه دارند. خرمای خشک همان خرمای معمولی است که طی فرآیند طبیعی یا صنعتی خشک شده و بخشی از شیره آن گرفته می‌شود. زمانی که این پرسش مطرح می‌شود که آیا خرما چاق کننده است یا نه، بیشتر افراد تصور می‌کنند که کم شیره بودن خرمای خشک باعث کالری و قند کمتر آن می‌شود، در حالی که علم تغذیه خلاف آن را بیان می‌کند و امروزه ثابت شده که خرمای خشک چاق کننده است.

بیشتر بخوانید: خرما برای کبد چرب مفید است یا مضر؟

طبق دانش تغذیه و ارزش مواد غذایی، خرمای خشک علی‌رغم طعم متعادل‌تر شیرینی، فروکتوز بیشتری داشته و در نتیجه میزان قند آن بالاتر است و در نتیجه تاثیر آن در چاق کنندگی بیشتر از خرمای رطب است. به عبارت دیگر افرادی که به دنبال لاغری هستند یا بابت اضافه وزن با خرما نگران هستند، تا حد امکان نباید از خرمای خشک استفاده کنند.

آیا خرما ارده چاق کننده است؟

مواد لازم در طرز تهیه خرما ارده - جنوبی

تا اینجا مشخص شد که مصرف خرما تنها در صورتی باعث چاقی می‌شود که بیش از حد مجاز باشد اما این موضوع صرفا در مورد مصرف خرما به تنهایی و به شکل تازه صدق می‌کند و تاثیر فرآورده‌های خرما یا دیگر روش‌های مصرف این میوه در چاقی و لاغری متفاوت است. برای مثال یکی از روش‌های رایج مصرف خرما، مصرف این میوه با ارده است.

ترکیب خرما و ارده، ترکیبی بسیار مقوی است که برای افزایش انرژی، افزایش قوای بدن، بهبود عملکرد سیستم بندی و… موثر است اما این ترکیب تاثیر زیادی در چاقی نیز دارد. ارده، فرآورده چرب کنجد است که کالری بالایی دارد. ترکیب کالری و چربی ارده در کنار قند خرما به مرور زمان باعث به مرور زمان باعث چاقی می‌شود و در صورتی که فرد تحرک بدنی کافی نداشته باشد، این اتفاق زودتر رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خرما ارده با 3 حرکت ساده

آیا شیره خرما چاق کننده است ؟

آیا شیره خرما چاق کننده است - جنوبی

در میان انواع فرآورده‌های خرما، شیره بیشترین تاثیر در چاقی را دارد. این مسئله در علم تغذیه ثابت شده و حتی پزشکان طب سنتی هم به این موضوع باور دارند که شیره خرما چاق کننده است حتی اگر به میزان کم استفاده شود. البته چاقی ایجاد شده با شیره خرما ناسالم نیست.

شیره خرما، سرشار از مواد مغذی مختلف مانند پروتئین، ب 6 و آهن است و مصرف روزانه آن باعث تقویت ماهیچه‌ها می‌شود اما تاثیر آن در چاقی، غیر قابل انکار است و مصرف آن برای افرادی که به دنبال روشی برای لاغری هستند، ممنوعیت دارد.

خرید خرمای طبیعی و تازه برای جلوگیری از چاقی

خرید خرمای طبیعی و تازه برای جلوگیری از چاقی - جنوبی

خرما چاق کننده است، به خصوص اگر بیش از حد مجاز برای بدن مصرف شده و به جای نوع تازه از فرآورده‌های آن استفاده شود. بیشتر پزشکان به بیمارانی که به مصرف خرما علاقه دارند و به دنبال راهی برای مبارزه با چاقی هستند، مصرف 3-5 دانه خرما رطب در روز را پیشنهاد می‌کنند.

بهتر است که خرما از جایی تهیه شود که تمام محصولات آن با کیفیت، سالم و از مرغوب‌ترین انواع باشند. جهت تهیه خرما با چنین ویژگی‌هایی می‌توانید از طریق وب سایت فروشگاه اینترنتی جنوبی اقدام کنید. در سایت علاوه بر امکان خرید انواع خرما می‌توانید، قیمت خرما در شکل‌های مختلف مصرف را نیز مشاهده کرده و مناسب‌ترین نوع آن بر اساس میزان مصرف و بودجه را خریداری کنید.

لینک منبع مطلب ” آیا خرما چاق کننده است؟ ” در وب سایت جنوبی

یک پاسخ به “آیا خرما چاق کننده است و مصرف آن باعث اضافه وزن می‌شود؟”

  1. Bahar گفت:

    عالی، سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سالاد خرما و پنیر فتا - من و بازار

طرز تهیه سالاد خرما و پنیر فتا

سالاد خرما و پنیر فتا یکی از سالادهای خوشمزه و مغذی است که با ترکیب خرماهای نرم و شیرین با پنیر فتا عالی درست می‌شود.

blog manobazar
28 مارس 2023
تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا - من و بازار

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا + 9 تفاوت اصلی

دو نوع رایج‌ دانه قهوه‌ای که در دنیا کشت می‌شوند عربیکا و روبوستا هستند. به طور کلی، تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در دانه قهوه، طعم، قدرت، ظاهر دانه و … است .

blog manobazar
13 ژانویه 2023
طرز تهیه نوشیدنی انبه Mango drink - من و بازار

طرز تهیه نوشیدنی انبه Mango drink

سریع تر بخوان نوشیدنی انبه انواع نوشیدنی ها و آب توی این گرما فراموش نشه ، هم برای پوست شما […]

blog manobazar
22 جولای 2021
preloader