logo-manobazar-2048x6021
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو در چیست؟

blog manobazar
08 مه 2023
7 دقیقه زمان برای مطالعه
تفاوت قهوه ترک و اسپرسو - من و بازار

مقدمه بر آشنایی انواع قهوه

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که بسیاری از دوست‌داران قهوه با آن روبه‌رو می‌شوند، تفاوت قهوه ترک و اسپرسو است. برای مقایسه و بیان تفاوت‌های این دو نوع قهوه، جنبه‌های مختلفی در نظر گرفته شده و با بررسی آن‌ها می‌توان به نتیجه خوبی دست یافت. در این مقاله ضمن معرفی قهوه ترک و اسپرسو، به بررسی تفاوت‌های این دو نوع قهوه با یکدیگر پرداخته شده و تفاوت‌های آن‌‌های بیان می‌شود.

قهوه ترک Turkish coffee

قهوه ترک - من و بازار

قهوه ترک یکی از قدیمی‌ترین انواع قهوه بوده که با آن فال قهوه نیز می‌گیرند. این قهوه برای اولین بار و در 600 سال قبل، در دربار پادشاه عثمانی سرو شد و رواج یافت. قهوه‌های ترک در یک ظرف مخصوص به نام جذوه (jezve) تهیه شده و این ظرف بر روی اجاق یا شن داغ قرار گرفته و محتویات درون آن را هم می‌زنند تا جوش بیاید. این نوع قهوه از قهوه فرانسه کمی غلیظ‌تر و از قهوه اسپرسو کمی رقیق‌تر است. همچنین بر روی قهوه ترک، معمولاً لایه‌ای از یک کف غلیظ دیده می‌شود.

قهوه اسپرسو Espresso

قهوه اسپرسو - من و بازار

از محبوب‌ترین انواع قهوه، قهوه اسپرسو است. این نوع روش تهیه قهوه، کمترین زمان را لازم را داشته و با فشار بالای آب تهیه می‌شود. از دلایل محبوبیت این قهوه می‌توان به طعم آن اشاره کرد که نزدیک‌ترین طعم ممکن به دانه‌های قهوه را داشته و غلیظ‌ترین نوع قهوه است. همین امر موجب شده تا افرادی که به دنبال طعم عمیق و واقعی قهوه هستند، از طرفداران اسپرسو باشند.

همچنین نوشیدنی‌های بسیاری بر پایه اسپرسو تهیه شده که بسیار پرطرفدار هستند. همچنین این نوع قهوه با دو روش موکاپ و دستگاه اسپرسوساز تهیه خواهد شد.

بیان تفاوت‌های قهوه ترک و اسپرسو

بیان تفاوت‌های قهوه ترک و اسپرسو - من و بازار

این دو نوع قهوه، تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند که در ادامه به تفکیک به آن‌ها اشاره می‌شود؛

1. تفاوت قهوه ترک و اسپرسو از لحاظ رست

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو از لحاظ رست - من و بازار

بعد از فرآوری دانه قهوه‌های سبز، باید این دانه‌ها رست یا برشته شوند. این عمل انواع مختلفی داشته که مهم‌ترین آن‌ها نوع لایت، مدیوم لایت، مدیوم، مدیوم دارک و دارک هستند.

برای بیان تفاوت قهوه ترک و اسپرسو از لحاظ رست و برشته کردن، باید گفت که در تهیه قهوه‌های ترک، اصولاً دانه‌های قهوه تا درجه لایت و مدیوم لایت رست می‌شوند. این در حالی است که برای اسپرسو، دانه‌های رست مدیوم و مدیوم دارک کاربرد دارد. البته باید توجه داشت که قائده همیشگی نبوده و با توجه به سلیقه و ذائقه افراد، تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید قهوه لاوازا

2. تفاوت قهوه ترک و اسپرسو از لحاظ نوع آسیاب

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو از لحاظ نوع آسیاب - من و بازار

بعد از مرحله رست قهوه، باید به سراغ آسیاب کردن آن رفت. در واقع برای استفاده از دانه‌های رشت شده قهوه به آسیاب کردن آن‌ها نیاز بوده و باید دانه‌ها پودر شوند. اما باید توجه داشت که آسیاب کردن قهوه‌ها با توجه به نحوه تهیه آن‌ها، با یکدیگر تفاوت داشته و اهمیت بسیاری نیز دارد.

نوع آسیاب کردن دانه‌های قهوه موجب تفاوت قهوه ترک و اسپرسو خواهد شد. درجه آسیاب کردن قهوه‌های ترک بسیار ریز بوده و باید از آسیاب‌های آردی و پودری برای آن‌ها استفاده کرد. این بدان معنی است که بعد از آسیاب دانه‌ها برای تهیه قهوه ترک، یک پودر شبیه به آرد بدست بیاید.

درجه آسیاب برای قهوه اسپرسو، کمی درشت‌تر از قهوه ترک و کمی کوچکتر از دانه‌های نمک است. لازم به ذکر است این امر برای قهوه فرانسه شدیدتر بوده و آسیاب دانه‌ها برای تهیه این قهوه، شبیه به دانه‌های شکر است. در واقع درجه آسیاب برای قهوه فرانسه از همه درشت‌تر خواهد بود.

3. تفاوت قهوه ترک و اسپرسو و فرانسه از نظر تجهیزات

جذوه دستگاه سرو قهوه ترک - من و بازار

یکی از موضوعات مهمی که در تهیه قهوه ترک و اسپرسو به آن دقت کافی نمی‌شود، وسایل و تجهیزاتی است که برای سرو این قهوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع استفاده از اکسسوری متفاوت می‌تواند بر روی طعم قهوه نیز تأثیر داشته و طعم‌های مختلفی را ارائه دهد.

دستگاه سرو اسپرسو - من و بازار

همانطور که اشاره شد، جذوه یا همان قهوه‌جوش، وسیله‌ای است که برای تهیه قهوه ترک از آن استفاده می‌شود. برای قهوه‌های فرانسه اغلب دو وسیله فرنچ پرس و دستگاه قهوه‌ساز کاربرد دارد. برای اسپرسو نیز، موکاپات و اسپرسوساز استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قهوه با موکاپات Moka pot

فرنچ پرس دستگاه سرو قهوه فرانسه - من و بازار

همچنین در بخش قبلی اشاره شد که آسیاب‌ دانه‌های قهوه می‌تواند با توجه به وسیله مورد استفاده برای تهیه قهوه، تغییر کند. دریجه آسیاب یکی دیگر از تفاوت قهوه ترک و اسپرسو است. در رابطه با قهوه فرانسه، در زمانی که از فرنچ پرس برای تهیه قهوه استفاده می‌شود، دانه‌ها باید درشت آسیاب شده باشند. در تهیه قهوه اسپرسو، در زمان استفاده از موکاپات نیز همین امر صدق کرده و دانه‌های قهوه درشت‌تری به نسبت زمانی که از اسپرسوساز استفاده می‌شود، کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید قهوه استارباکس

4. تفاوت قهوه ترک و اسپرسو در نوع سرو

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو در نوع سرو - من و بازار

قبل از بیان تفاوت قهوه ترک و اسپرسو از نظر نوع سرو، باید به میزان کافئین و غلظت قهوه توجه داشت. بدین صورت که هرچه غلظت و کافئین قهوه بیشتر باشد، فنجان‌هایی که برای سرو آن استفاده می‌شود، بزرگتر است. در واقع مطابق با نتایج تحقیقات انجام شده بر روی میزان کافئین قهوه‌ها، اسپرسو در رتبه اول و قهوه ترک در رتبه دوم این لیست قرار دارند.

5. مقایسه طعم قهوه ترک و اسپرسو

مقایسه طعم قهوه ترک و اسپرسو - من و بازار

آخرین گزینه برای بیان تفاوت‌ قهوه ترک و اسپرسو، طعم نهایی این قهوه‌ها است. البته این موضوع با توجه به مطالب گفته شده، تا حدی قابل حدس است.

قهوه اسپرسو به علت کافئین زیاد و غلیظ بودن، طعم تلخ‌تر و سنگین‌تری دارد. قهوه ترک اما به علت وجود لورد و ذرات معلق قهوه درون آن، طعم خاص و کمی متفاوت از قهوه اسپرسو دارد و بسیاری از افراد نیز عاشق همین طعم خاص آن هستند. همچنین این قهوه را نیز می‌توان به همراه شیر دم کرده تا تبدیل به قهوه دیگری، معروف به قهوه یونامی شود.

یک تفاوت قهوه ترک و اسپرسو نیز در خوراکی های است که کنار این دو قهوه مصرف می‌شود. قهوه ترک عمدتاً به همراه شیرینی‌هایی مانند باقلوا مصرف شده و در کنار اسپرسو نیز شکلات و یا کوکی سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

سخن پایانی در تفاوت قهوه ترک و اسپرسو

سخن پایانی در تفاوت قهوه ترک و اسپرسو - من و بازار

در دنیا انواع قهوه بوسیله انواع دستگاه ها سرو می شوند. انتخاب قهوه کاملا با توجه به ذائقه مصرف کننده است. برند های بسیاری تولید و فرآوری قهوه را انجام می دهند. استارباکس، لاوازا، ایلی، جاکوبز، نستله، دیویدوف و … همگی بهترین ها را به تمام دنیا صادر می کنند. پیشنهاد می کنیم همیشه از برند های باکیفیت محصولات مد نظر خود را تامین کنید تا بهترین طعم قهوه نصیب شما شود.

فروشگاه اینترنتی من و بازار با تجربه چندین ساله در حوزه تامین انواع دان و پودر قهوه توانسته بهترین برند ها را در دسترس شما قرار دهد. پیشنهاد میکنیم برای خرید انواع قهوه استارباکس، لاوازا و … به ما اعتماد کنید تا در کنیار کیفیت قیمت های مناسب نیز دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

شامپو مخصوص موهای رنگ شده

5 واقعیت برای مراقبت از مو‌های رنگ شده

مقدمه بیرون آمدن از یک سالن آرایشی (یا حمام) با یک رنگ موی جدید، می‌تواند شما را در صدر جهان […]

علیرضا بهرامیان
10 نوامبر 2021
کلوچه خرمایی - من و بازار

طرز تهیه کلوچه خرمایی خوشمزه برای 8 نفر

برای داشتن یک میان وعده فوق العاده طرز تهیه کلوچه خرمایی را یاد بگیرید. فوق العاده خوشمزه است.

blog manobazar
23 مارس 2023
آموزش طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

طرز تهیه قهوه فرانسه در 1 دقیقه : فرنچ پرس را آماده کنید

طرز تهیه قهوه فرانسه French coffee قهوه روش های دم کردن متفاوتی داره و کشور های زیادی روش اختصاصی خودشون […]

blog manobazar
11 ژوئن 2022
preloader